Depresia naša každodenná


Veľmi dlho som premýšľala nad tým, či vôbec publikovať tento článok. V dnešnej dobe už sú toho plné internety a nie je to také tabu ako kedysi, ale pamätám si, že v tom dávnom temnom období, keď som bola veľmi chorá a zúfalo som hľadala odpovede a nádej všade naokolo, nič takéto nikde nebolo. Depresia, úzkosť, či anorexia - o tom sa nahlas nehovorilo. To existovalo iba v odborných knihách, alebo za zavretými dverami tam niekde ďaleko.... Teraz už viem, že týmito vecami si v určitom merítku vo svojom živote prechádza každý z nás, ale vtedy - vtedy som sa cítila ako najväčší vyvrheľ, ako podivný, chorý človek. A hlavne, strašne sama, na všetko.
 A práve preto, o tom teraz píšem. Možno to niekomu pomôže.



Tento článok v žiadnom prípade nemá byť návod na šťastný život, pretože to ti ja, ani nikto iný dať nedokáže. Ale za tie roky, čo sa trápim s depresiami, úzkosťami, panickými atakmi a podobnými krásami, som si už "vychytala" zopár stratégií, ktoré mi vedia pomôcť nielen počas ťažkých období, zlého dňa, spamätávania sa z neúspechu, zlyhania, zlomeného srdca, ale aj počas skúškového, hociktorej "vypätej" životnej situácie,  či ako súčasť rutiny "dennej psychickej očisty".
A možno, niečo z toho pomôže aj tebe.
 



  • POHYB
 Nechcem ťa odradiť už pri čítaní prvého bodu, takže kľud. Ide len o to, že keď ťa chytá depka, jediné na čo máš chuť je zaliezť do postele a opúšťať sa. Netvrdím, že občas to nepomôže, ale ak to praktikuješ dlhodobo, dostane ťa to do ešte väčších úzkostí. Pod pojmom "pohyb" sa neskrývajú žiadne 3 hodinové workouty, či 20kilometrové behy. Stačí chvíľa niečoho, čo ťa aspoň trochu baví - jóga, tanec, beh, bicykel, plávanie, HOCIČO, pri čom rozhýbeš telo. Na sebe samej si všímam, ako obrovsky to dokáže pomôcť. Lebo, pohyb = život. A endorfíny. A to presne chceš.

Ak si na tom naozaj veľmi moc zle, nezvládaš, alebo ti nie je dovolený, nejaký serióznejší pohyb, proste iba vyjdi von a prejdi sa po ulici. Choď vyniesť smeti.  Áno, kľudne aj v tých vyťahaných teplákoch, čo máš na sebe celý deň, alebo aj v pyžame. Kráčaj. Dívaj sa na oblohu. DOSLOVA HLAVU HORE. Hlboký nádych... cítiš to? .... :)))))

 
 
 

  • PRÍRODA + ZVIERATÁ
 Zvieratá...jediné tvory na tejto planéte, ktoré milujú nezištne a zaplavia ťa takým množstvom lásky, až je tomu ťažko uveriť. Matka príroda, ktorá dokáže ukľudniť zmätenú hlavu, ktorá dokáže liečiť... Prechádzka v lese so štvornohým parťákom, sedenie na lavičke v parku, ležanie na tráve, objímanie stromov, alebo len také sledovanie rybičiek v akvárku dokáže skludniť myseľ... A niekedy je dostačujúce sa iba vyzuť a bosky sa prejsť po tráve :)


  • SPRCHA
Toto nie je žiadny vedecky podložený bod. Niekedy vyjsť z postele a dostať sa do sprchy je to najťažšie, čo môže byť, ale účinok to má zaručený a okamžitý - zmyješ zo seba všetok bordel. Obrazne, aj doslova.

  • MEDITÁCIA
K tomuto bodu by som najradšej dala tristotisíc výkričníkov. Prečo sa meditácia stále považuje za niečo divne ezoterické, čo vykonávajú iba mnísi v kláštoroch, žijúci na miske ryže denne?
Meditácia je úžasná. Je to tiež taká sprcha, akurát že nie tela, ale mysle. A duše :) Samozrejme, benefity začneš pociťovať, až keď ju vykonávaš pravidelne a po dostatočne dlhé obdobie. Nestačí si raz za pol roka sadnúť a po minúte sa na to vykašlať s tým, že to nejde. Mne osobne s ňou pomohla začať (a vytrvať) aplikácia Calm - appka je zadarmo, dá sa stiahnuť do telefónu a teta s príjemným hlasom ťa prevedie dvoj, päť, alebo 10 minútovými meditáciami, až kým už aj ty sám nebudeš vedieť ako na to :)

 

  • PRECÍŤ TO...
Nech už ťa trápi, stresuje, desí, či zraňuje čokoľvek, jedného dňa sa k tomu budeš musieť postaviť tvárou v tvár. Čeliť tomu. Potláčanie emócií nikam nevedie, práve naopak - ak to potlačíš, alebo sa na to vykašleš, iba sa to na seba nabaľuje a ver tomu, že nabudúce to príde zas a znova, s ešte väčšou silou (have been there, have done that.).
Takže nádych,
výdych
a poď do toho.
(...ale pozor!!!! Nezotrvávaj v tom dlhšie ako je potrebné)

  •  DAJ TO VON
Vyrozprávaj sa (ak máš komu), nedus to v sebe, daj to všetko von.
Alebo, ak si ako ja a nedokážeš verbálne komunikovať, píš. Papier toho znesie veľa.
Proste píš. Seriózne. Všetko, čo ti chodí po rozume.
 To negatívne, aj to pozitívne.
Čo cítiš? Čo ti nedá v noci spať?
Čo ťa najviac desí?
Čo ťa trápi?
Vieš to zmeniť? A ak nie, vieš to akceptovať?
Aké životné situácie ti vykúzlia úsmev na tvári?
Za čo si v živote vďačný/á?
atď...
Je to niečo veľmi upokojujúce, celý ten akt kladenia myšlienok na papier. Cítiš, ako sa z teba uvoľňuje napätie a keď vidíš svoje problémy či strach(y) spísané na papiery, získavaš ten potrebný nadhľad nad situáciou. A môžeš opäť voľne dýchať.

 
  • JEDLO
Ja viem, že občas ti proste žiada dať si pizzu, obžrať sa zmrzlinou a podobne. Jasné, choď do toho. Kľudne si daj tú čokoládu, ak to potrebuje tvoja duša. Ale nezabudni si dať aj misku šalátu, pretože to zasa potrebuje tvoje telo. Poďakuje sa ti za to. A ty sa budeš cítiť omnoho lepšie, sľubujem.


  • SPÁNOK
Kvalitný spánok robí s náladou divy. Je to základná fyziologická potreba. Ľudia  s depresiami častokrát trpia nepravidelným spánkovým režimom - buď spia príliš málo, alebo príliš veľa. Ani jeden extrém nie je dobrý. Ale všetko sa dá riešiť a ak už nie svojpomocne - správny vankúš, matrac, teplota miestnosti, klapky na oči, štuple do uší, meditácia pred spaním, či "rady starých materí" t.j. mlieko s medom alebo majoránkový čaj - ešte vždy môžeš zájsť do lekárne a vyskúšať niektoré lieky na bylinnej báze, ktoré ti pomôžu s týmto problémom.

  • NÁJDI SI TÚ "SVOJU" ČINNOSŤ
Hocičo, čo ťa baví. Pri čom strácaš pojem o čase. Čo ti pomôže ráno vstať z postele, aj keď jediné čo chceš, je zostať tam ležať naveky. Čo ti prinesie radosť, krajšie myšlienky a čo obohatí tvoj život. Môže to byť ranná káva, zbieranie plastových uzáverov, skladanie puzzle, alebo čokoľvek iné.

 

  • SPOJITOSŤ TELA A MYSLE
Keď máš napr. chrípku, cítiš sa pod psa - nielen fyzicky, ale aj psychicky a celkovo nie si zrovna v najlepšej "forme". A ak je chorá tvoja myseľ, bude to ovplyvňovať aj telo. To isté platí aj naopak, aj sa to vraví - v zdravom tele zdravý duch. Toto si uvedom :) A preto, tým, že sa budeš starať o svoje telo - pohyb, jedlo, spánok, relax, vykonávanie činností, ktoré ťa napĺňajú- pomôžeš aj svojej mysli :)
blr.

  • SOCIÁLNE INTERAKCIE S INÝMI ĽUĎMI
Niekedy byť v kontakte s ľuďmi je tá najťažšia vec v živote - hlavne ak spoločnosť 2 a viac ľudí v tebe vyvoláva úzkosť. Ja veľmi dobre viem, o čom hovorím. Ale je potrebné to prekonať. Obliecť sa a proste ísť. Vždy sa nájde niekto, kto tu pre teba je (dík <3). A ľudia dokážu neskutočne pomôcť. Tá prvá skupina sú tí, ktorí si prechádzajú podobnými problémami ako ty - dodajú ti pocit spolupatričnosti a toho, že nie si jediná osoba na svete, ktorá sa cíti tak, ako sa práve teraz cítiš ty. A tá druhá skupina, tí "normálni", ktorí ani nemusia vedieť o tvojich problémoch - tí ti zasa dokážu  dať nadhľad nad situáciou, iný pohľad na veci a zároveň nádej, že naozaj existuje aj život bez toho všetkého.

  • KONAJ.
Prestaň "skúšať" a začni konať. Ak nič nezmeníš, tak sa nič nezmení.



  • ODBORNÁ POMOC
  Samozrejme, ak si v štádiu ťažkej depresie, úzkosť nedokážeš zvládať, vážne narúša tvoj každodenný život a ty už fakt nevieš kam z konopí - neboj sa vyhľadať odbornú pomoc. Nebudem ťa tu presviedčať o tom, že stačí iba "pozitívne myslieť, dostatočne dlho vytrvať a všetko bude fajn". To je ako hovoriť človeku so zápalom pľúc, že to má predýchať...
Psychológovia, psychiatri, či psychoterapeuti sú doktori pre ľudí, takisto ako gynekológovia, alergológovia alebo hociktorí iní. Niekedy si proste v štádiu, kedy potrebuješ "nakopnúť" niekým takýmto a až postupne sa naučíš to všetko zvládať aj svojpomocne.



  • ZAJTRA JE NOVÝ DEŇ
A aj keď to občas nezvládneš, aj keď zlyhajú všetky tvoje obranné stratégie, stratíš všetku motiváciu a chuť do života a opäť sa nájdeš na zemi v záchvate zúfalého plaču, pamätaj - zajtra je nový deň, nová možnosť. Aj po tej najhoršej búrke, aj po tej najtemnejšej noci opäť vyjde slnko. Síce niekedy si na Sibíri, vonku mrzne a akurát je polárna noc, ale - aj tá sa raz skončí.

zdroj:tumblr



Tak zasa nabudúce,

-Z.

Komentáre

Obľúbené príspevky