Čo by som si želala vedieť predtým, ako som začala behať (serióznejšie) // bežecké tipy

Život je zložitý, zatiaľ, čo behanie je veľmi jednoduché - preto tak veľa ľudí rado behá :) Postupom času však zistíš, že nič nie je také ľahké ako sa zdá na prvý pohľad. Preto som si v dnešnom článku pre Vás pripravila zopár bežeckých rád a tipov. Nielen pre tých, ktorí s behaním iba začínajú, ale aj pre tých, ktorí narazili na stenu a stagnujú.




1. Ujasni si PREČO to robíš a aký je tvoj CIEĽ
Toto platí aj v živote aj v behu :)
Prečo si začala? Prečo to robíš? Aký je tvoj cieľ? Čo chceš dosiahnuť?  Chceš behať rýchlo? Chceš vykompenzovať sedavé zamestnanie? Potrebuješ duševný relax? Chceš zdravšie žiť? Chceš schudnúť? Chceš pretekať na cestných behoch, alebo na dráhe?  Alebo ťa viac lákajú krosové, trailové a horské behy?
Odpovede na tieto otázky sú veľmi veľmi dôležité. Stále platí, že by ťa to malo v prvom rade baviť a prinášať vnútornú radosť, pretože ak beh z duše nenávidíš, trpíš každý jeden tréning, ale z nejakého dôvodu, si myslíš, že musíš behať - nepôjde to. Buď zmeň svoj uhol pohľadu, alebo zmeň šport.
Preto je dôležité byť od začiatku k sebe úprimný. Nikto ti do hlavy nevidí a práve preto je nutné, aby si si ujasnil(a), prečo si začal(a) behať a čo chceš dosiahnuť. Potom sa ti automaticky odokryje cesta, po ktorej sa môžeš vydať.
Chápete, čo týmto chcem povedať - keď chceš byť šprintér budeš trénovať inak ako vytrvalec, keď chceš schudnúť bude tvoj tréning vyzerať inak ako tréning osoby, ktorá má beh len ako doplnok k inému športu.

 

2. Zožeň si trénera (alebo sa pridaj ku tréningovej skupine)
Vyhneš sa tak množstvu chýb. Pokiaľ máš už od začiatku nad sebou "ochrannú ruku" niekoho so skúsenosťami a kto sa rozumie danej veci, vyhneš sa tomu, že začneš behať od začiatku príliš veľa, príliš rýchlo a príliš často. Takisto, správny tréner sa bude venovať aj tvojej technike behu, pretože môžeš mať ten najlepší tréningový plán, ale pokiaľ beháš technicky nesprávne, je ti to celé úplne naprd. Krátkodobo ti to telo môže tolerovať, ale pri dlhodobej nesprávnej technike začneš cítiť kolená, chrbát, alebo iné časti tela a keď už máš kilometrami a rokmi niečo zafixované, napráva sa to už ťažšie - či už technika, alebo nesprávnou technikou poškodené telo.
Ďalší dôvod, prečo je dobré mať trénera, aj keď už možno máš nejaké bežecké znalosti či skúsenosti - veľmi málo z nás má potrebnú objektivitu nad samým sebou a potrebný nadhľad. Bez potrebného vedenia častokrát robíme buď príliš veľa, alebo nie dostatočne veľa. Alebo stále to isté, na čo sme zvyknutí a čo sme robili "vtedy a tam".
Ak nechceš vyslovene trénera, tak si nechaj spraviť tréningový plán na mieru a techniku ti môže omrknúť aj bežecký kamarát. Pomáha aj použiť kameru sa počas behu - najlepšie z rôznych uhlov a na konci tréningu, pretože keď si fresh, technika je vždy super, ale na konci tréningu, keď ťa zmáha únava, tak až vtedy sa prejavia tvoje slabiny. Daj si video do slow motion a analyzuj.
A tréningová skupina? Ja osobne som v žiadnej väčšej skupine nikdy netrénovala (iba v USA na pár týždňov ale vtedy som beh ešte až tak neriešila), ale bežeckých sparingov občas mám a je to sto a jeden rozdiel. K lepšiemu :) Pomôžu mi hecnúť sa v dni, kedy "sa na to necítim". A takisto - dlhé behy sú síce veľmi fajn, ale zďaleka nepripadajú také dlhé, ak máš spoločnosť.



3. Zdravie
Zdravie máme len jedno a preto si ho treba vážiť, starať sa oň a nebrať ho ako samozrejmosť. Je dobré si pravidelne nechať u lekára zobrať krv a dať ju na rozbor. Krvný obraz ti hneď napovie čo sa deje v tvojom tele. Budeš vedieť, či ti nechýba nejaký mikroprvok (vitamín či minerál), či máš v poriadku železo a hemoglobín, či nemáš nejaký skrytý zápal, alebo alergiu, o ktorej možno ani nevieš. Takisto nie je naškodu navštíviť fyzioterapeuta, ktorý ťa omrkne a pomôže dať dokopy svalové dysbalancie, či zlé postavenie panvy (s ktorým má problém až 80% populácie). Tieto "drobnosti" sa síce neprejavia hneď, pretože naše telá sú úžasné v tom, že sa dokážu prispôsobiť takmer hocičomu. Ale pokiaľ beháš pravidelne a dlhšiu dobu, telo "rupne" a ozve sa hlasnejšie, formou zápalu, či zranenia. A to nechceš.
A ešte jedna, základná vec, ktorej sa vyvaruj - nešportuj keď si chorý. Sem by som najradšej dala tisíc výkričníkov. A už vôbec nechoď na preteky, ak nie si úplne v poriadku.  Verte mi, vyskúšala som si to na vlastnej koži, aj túto sezónu - ten štart som trpko oľutovala a poučila sa. Pretekať chorý nie je žiadna sranda, telo nie je ok a psychika je narušená tiež. Neoplatí sa to. Nič ti to nedá ale práveže ťa to posunie dozadu a tvoje telo sa bude musieť spamätávať o to dlhšie.



4. Nauč sa oddychovať
Je nutné naučiť sa nič nerobiť. MUSÍŠ sa to naučiť. Voľné dni (ako "rest days") sú tu preto, aby si tvoje telo oddýchlo a adekvátne reagovalo na nasledujúcu záťaž. Pokiaľ si neoddýchneš, nadväzujúce tréningy nebudú mať taký efekt a tebe hrozí buď zranenie z pretrénovania, alebo mentálne vyhorenie a nasledujúca dlhodobá nechuť k behu.
Športovci sú naučení byť permanentne v stave únavy a preto ak sa zrazu cítia plný energie, majú pocit, že niečo nieje v poriadku. Ale tak to má byť- na konci svojho oddychového dňa máš byť tak plný energie, až ťa začnú "žrať mrle", až začneš mať pocit, že si ten deň premárnil ničnerobením.
Ako som písala na instagram: "Som premotivovaná perfekcionistka a preto je pre mňa častkokrát ťažké sa zastaviť 🏃 a vydýchnuť si - bez pocitu viny. Niekedy je to však to najpotrebnejšie - nič nerobiť, vypnúť hlavu a regenerovať 🌼➡ Robiť dobre svojmu telu, nie svojmu egu"

 


5. Nevzdávaj sa a buď trpezlivý
Nie som si úplne istá, prečo sa trpezlivosť začala tak príšerne podceňovať, ale už múdrosť starých materí :D ja viem nám hovorí "trpezlivosť ruže prináša". Nevzdávaj sa, keď je to ťažké, keď to bolí, keď to "nejde", keď sa ti behá príšerne, keď nevidíš po dlhšiu dobu žiaden výsledok, zmenu ani zlepšenie. Práve takéto obdobia skúšajú a budujú tvoju trpezlivosť, odhodlanie, vieru a skúšajú tvoje nadšenie pre beh. Nič, čo stojí zato, nie je zadarmo a nedosiahneš to len tak a vtedy kedy chceš ty a dokonca ani vtedy, keď si myslíš, že "už je čas". Niektoré veci v živote neunáhliš, ani keby ako chceš. Všetko sa deje z nejakého dôvodu.

 


6. Založ si tréningový denník
Či už papierové zápisky, alebo záznam v elektronickej forme. Takmer všetky bežecké hodinky si vieš zosynchronizovať s počítačom a telefónom a tak získať všetky potrebné informácie o svojich tréningoch - kilometráž, tempo, prevýšenie a veľa ďalšieho. Ja osobne som zástanca papierovej formy, kde si presne píšem kedy, čo, kde a koľko som behala, ako som sa cítila a aké bolo počasie. Takisto si zaznamenávam aj ostatné veci, ktoré ovplyvňujú moje tréningy (pretože ono to nie je len o behaní) - spánok a tep hneď po zobudení, cestovanie, skúšky v škole, fyzio, plávanie, strečing, regeneráciu (druh a čas), výrazné zmeny v jedálničku, chorobu a výrazne lepšie dni. Je dobré mať prehľad o týchto veciach, pretože si po určitom čase vieš spraviť spätnú analýzu a vieš si zistiť ako na teba čo pôsobí a ako tvoje telo reaguje. Vieš zistiť vďaka čomu  napreduješ, prečo stagnuješ, alebo ideš dozadu. A následne s tým a so sebou vieš pracovať :)



7. Striedaj to a dopĺňaj
Tak ako je potrebné striedať dlhšie behy s kratšími, ťažšie s jednoduchšími, ako je potrebné makať a oddychovať, tak je potrebné aj striedať trasy po ktorých beháš. Po čase už máš totiž všetky trasy v okolí tak "obehané", že aj bez hodiniek vieš na koľkom kilometri si, kedy príde aký kopček a výmoľ v ceste. Prestriedaj to. Choď si zabehať niekde úplne inde, kde to nepoznáš, najlepšie s niekým, kto ti ukáže nové chodníčky a cestičky :) Alebo si len choď zabehať v úplne inom čase ako zvyčajne. Alebo behať nechoď a zvoľ inú pohybovú aktivitu. Telo sa veľmi rýchlo dokáže adaptovať na akékoľvek podnety a ak ho zaťažuješ stále tak isto, tou istou intenzitou, tým istým druhom pohybu, vznikajú dysbalancie a svalové preťaženia. Preto je potrebné zaraďovať aj doplnkové športy ako prevencia zranení, a, úprimne, aj ako psychické  osvieženie tréningu :)



8. Strava
:) Teraz viete, čo chcem napísať, že? :D :)))) Si to, čo ješ. K tomuto bodu sa onedlho objavia na mojom blogu ešte ďalšie, nadväzujúce články, ale podstatné je si uvedomiť, že nemusíš ísť hneď do extrému a neexistuje žiadna "zaručená cesta a jediný typ stravovania, ktorý je zdravý".  To nie. Ale všetky štúdie a všetky "diéty" sa vždy zhodnú na jednej veci - zelenina, ovocie a oriešky sú zdraviu prospešné a mali by byť súčasťou našej každodennej stravy. Samozrejme, daj si pozor na kvalitu, pôvod potravín a ich spracovanie, lebo postriekané jabĺčka zo supermarketu, vypražený karfiol, či zoxidované arašidy či mandle v "čokoláde" ti viac uškodia ako pomôžu.
(Viac nabudúce, stay tuned)



 

9. Vzdelávaj sa
Nikdy sa nespoliehaj, že články na internete či v časopise sú dostatočne informatívne, aby ti dali všetky potrebné odpovede. Ani tento môj a pravdepodobne ani žiaden iný. Dajú ti smer, ale nejdú do hĺbky (česť a sláva výnimkám). Každému bodu, čo som tu spomenula, sú venované celé knihy. A tie informácie tam sú, spracované, vysvetlené a ono je to potrebné, ono je to vyslovene NUTNÉ rozumieť tomu prečo robíš, to čo robíš. Najmä, ak máš v behaní vyššie ambície. Povrchnosť ti nič nedá, zahĺb sa do toho, zahrab sa do informácií, čítaj, sleduj, pýtaj sa, vzdelávaj sa, rozširuj svoje poznatky. JA VIEM, že keď sa rozhliadneš a začneš vnímať a zahlbovať sa, zrazu je toho okolo strašne VEĽA. Postupom času sa však naučíš filtrovať to kvalitné a hodnotné od balastu. A prosím, PROSÍM, never odporúčaniam niekoho neznámeho len preto, že dobre vyzerá, je populárny na sociálnych sieťach, alebo to, čo robí je momentálne "in". Dôveruj, ale preveruj, vždy čerpaj informácie z viacerých zdrojov, pýtaj sa okolia. A potom konaj - skúšaj na sebe, čo ti najviac  vyhovuje, pretože každý sme iný, každému vyhovuje niečo úplne odlišné a je len na tebe zistiť, čo funguje pre teba.


10. Má ťa to hlavne baviť
Behanie je úžasné, v tom, že ťa naučí počúvať svoje telo, vnímať - ale iba ak ty sám dostatočne chceš, samé od seba to nepôjde. Postupom času sa naučíš rozlišovať tú "dobrú" a tú "zlú" bolesť, tú "normálnu" únavu od tej druhej, začneš vnímať ako ktoré jedlo pôsobí na tvoje telo, kedy sa ti najlepšie behá, kedy máš najviac energie, začneš spoznávať svoj strach a svoje mentálne bariéry a začneš ich posúvať. Naučíš sa trpezlivosti, naučíš sa vďačnosti, naučíš sa lepšie sústrediť, ísť si za svojím cieľom, naučíš sa vytrvať aj v ťažkých obdobiach. Naučíš sa žiť v prítomnosti a vnímať to, čo je tu a teraz. Stane sa z teba tak trochu závislák :)))) Závislák na endorfínocha na tom pocite - prekonávaní samého seba.
Netvrdím, že toto ťa dokáže naučiť len behanie, každý z nás má "tú svoju" činnosť, ktorá mu rozjasní deň a hlavne, ktorá ho baví. A o tom to je - má ťa to hlavne baviť. Musíš cítiť radosť, aj keď to ide, aj keď to nejde - tam hlboko vo vnútri v sebe.  Nie tú vytvorenú v mysli, ale tú ozajstnú, tá čo ide zo srdca.
Pretože - "Do it with passion, or not at all" ("rob to s vášňou alebo vôbec")



To je všetko na dnes.

Tak zasa nabudúce,

-Z.





Komentáre

  1. Další super článek <3
    Což mě tak napadá.. nepomohla bys mi s nějakým tím plánem? Trošku v tom plavu občas :( 0:)
    www.linheart.cz

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky