ranné rituály


Rána sú moje najmilovanejšie časti dňa. Začala som si to uvedomovať už počas môjho ročného pobytu v USA, kedy ten čas strávený v tichu ráno so sebou, bol jediný kľudný a stress-free čas z celého dňa. Nedokážem ovplyvniť udalosti a priebeh dňa, hlavne ak som medzi veľa ľudmi, ale čo viem ovplyvniť je tá (pol) hodina - dve ráno, ktoré venujem iba sebe. Postupom času som si vytvorila niečo ako rannú rutinu, ktorá sa síce stále jemne mení podľa daného dňa, situácie a momentálneho pocitu, ale určitý pevný základ tam už je. Cieľ je zakaždým ten istý - start every day with a purpose.




Hlavne tento rok sa mi dosť vracajú depresie a úzkosti a niektoré dni, keď sa zobudím...to proste viem. Ten pocit v hrudi, tá vibrácia, čo ide... a práve vtedy, práve vtedy, keď mám najviac chuť nikdy nevyjsť na svetlo sveta, zvliecť sa z kože a prestať existovať - práve vtedy to najviac potrebujem. Ako s obľubou a často hovorí Rich Roll - MOOD FOLLOWS ACTION. Čiže najprv to treba urobiť. Potom príde ten dobrý pocit. Nikdy neľutujem ten deň, keď ráno vstanem a vrhnem sa na to. Pretože ako si ten deň začnem, tak pokračuje. A ako trávim svoje dni, je ako trávim svoj život.
A ak sa aj občas stane, že z celého dňa bolo moje ráno jediná dobrá vec.. potom to stojí za to.




1. Vstávam, keď mi zazvoní budík - POPRVÝKRÁT
Alebo, ešte lepšie (ak sa podarí) - vstanem ešte pred ním :) Hocikedy medzi 4:30 a 6:10 am.
Hlavne teraz, keď prichádza zima a rána sú chladné a tmavé a v posteli je príjemne a do tej tmy sa mi moc nechce, je to občas stále ešte pokušenie..zostať tam o 5, 10, 15 minút dlhšie... Ale ráno čas plynie inak a každá minúta má hodnotu zlata :)  Keď si večer nastavujem budík, tak viem, prečo si ho nastavím na danú hodinu :D Tak keď zazvoní, vstanem. Nadýchnem sa. A v momente ako položím nohy na zem poviem "ďakujem" - za to, že žijem.



2. Tongue-scraping
Podľa ajurvédy je jazyk očistný orgán a ten bielastý mukoidný povlak, čo si ráno vždy nájdem v dutine ústnej a na jazyku - to je splodina detoxikačného procesu  tela. To treba dať von. Nie to zjesť/zapiť/whatever. Čiže pekne do ruky Curaprox škrabku na jazyk a medzizubné kefky a idem na to.

3. Chlorela a mladý zelený jačmeň
Ak by ste si z tohoto článku mali čokoľvek odniesť a obohatiť o to váš život - je to práve tento bod. Chlorella je life saver. Záchranca života. Mladý jačmeň tak isto. Vďaka Bohu za moju maminu, ktorá ma už ako 9 ročné dieťa nútila tieto "žaburince" piť - pravdepodobne mi to zachránilo život, nielen raz. Nebudem sa tu rozpisovať o zdravotných benefitoch, pretože pozitívne vplývajú na všetko, seriózne na komplet celý organizmus od imunity a trávenia až po pleť. Chlorella na seba naväzuje toxíny a pomáha ich dostať z tela a jačmeň je upokojujúci enzymatický koktejl pre žalúdok a črevo, ktorý napomáha tráveniu. Viac sa o nich dočítaš TU.
Treba si však dávať obrovský pozor na to, akú značku kupuješ, pretože niektorý výrobcovia predávajú vlastne iba sušenú pomletú trávu a presne taký účinok to aj má. Iba sa z toho po*erieš.
Ja osobne užívam celé tie roky produkty od značky Green Ways, sú zaručená kvalita :)



4. Jóga /resp. iný pohyb/
  Keď mám tréning, tak samozrejme obúvam tenisky a vyrážam na cesty a tartan dobiť svet, ale ak nie prichádza na rad "mojich ranných pár minú na karimatke." Niekedy je to pozdrav slnku, niekedy 5 tibeťanov, niekedy mám chuť robiť kliky a plankovať, niekedy mám hneď ráno tréning, niekedy 2 minúty postrečujem nohy a predýcham sa. Jednoducho niečo, pri čom je myseľ sústredená na daný pohyb a neuletuje. Niečo, čo rozprúdi energiu. Niečo, pri čom a po čom sa moje telo cíti sviežo.
Moje ostatné  tréningy sú naplánované dopredu a presne na seba naväzujú a logicky súvisia, ale týchto ranných pár minút mi dáva slobodu  a možnosť naladiť sa na seba (nech to znie akokoľvek divne :D) a čiste robiť to, čo telo a duša potrebuje :) 



5. Usteliem si posteľ - pedantne.
"How you do anything is how you do everything."
Toto som začala praktikovať iba nedávno - keď som mala obdobie temna. Pretože rozostlaná posteľ mi akoby rušila tok myšlienok (poriadok v posteli = poriadok v hlave?????). Plus, nech už sa udeje cez deň čokoľvek a pokašle čokoľvek, je u(s)pokojujúce sa večer vrátiť do poriadku.

6. Raňajky, teplý nápoj a písanie (v tichu)
Raňajky. Posvätné jedlo dňa. Ak už nie plnohodnotné jedlo, tak vždy do seba dám aspoň nejaké ovocie, nech mám energiu na tréning a školu a život. K tomu káva alebo čaj.
A písanie :)  Každé ráno si zapíšem aspoň 3 veci, za ktoré som vďačná (áno, nápad prevzaný z 5-minute journal) a ako konkrétne môj život ovplyvňujú k lepšiemu.
"Cultivating attitude of gratitude"
Zaberie mi to pár minút, v závislosti od toho ako veľmi sa mi chce sa rozpisovať, ale ... ľudia, ono to fakt pomáha. Veľmi ľahko som vždy skĺzla do tej špirály negativity, kedy jedna vec ma zhodí za bariéru a zrazu mám pocit že všetko je hrozné a v ničom sa mi nedarí a život je nahovno a ja som hrozná pritom... to je bullshit (poznámka pre seba "nie všetko, čo si myslíš je pravda), vždy je tu toľko úžasných, nádherných vecí, za ktoré môžem byť vďačná.
Neznamená to, že odteraz ignorujem problémy a tvárim sa, že všetko je ružové a dokonalé. Nie, iba sa sústredím na tie drobné krásy života, ktoré väčšinou beriem ako samozrejmosť, ale oni samozrejmosťou nie sú. Na všetky tie detaily, ktoré dokážu spraviť ten najväčší rozdiel...




Samozrejme, nie vždy mi to všetko vyjde podľa predstáv a  ani zďaleka niesom dokonalá a na niektorých veciach ešte potrebujem zapracovať, napríklad na tomto:


Čo sa (snažím) nerobiť:
- nezapínať internet prvú hodinu po zobudení.
Všímam si na sebe, že keď ako pvé ráno začnem ťukať do mbilu, myseľ je totálne rozlietaná všetkými smermi a mám problém sústrediť sa na čokoľvek. Väčšinou potom ešte aj nestíham, pretože začnem riešiť čo robia iný ľudia, poprípade pozerať videá na youtube a už to ide dole vodou :D A presne tohoto sa snažím zbaviť a tie rána v tichu venovať sebe :)


Čo postupne zaraďujem do rituálu:
-meditácia
Vo februári, marci a polke apríla som si pekne každé ráno meditovala tých 5-10 minút. Fičala som na aplikácií Calm, ale potom sa to nejako... pokašlalo? Ja som to pokašlala? :D  Každopádne, som prestala. Zo všetkých strán a od rôznych (pre-mňa) inšpirujúcich ľudí počúvam o benefitoch meditácie a aj sama dobre viem, o koľko lepšie som psychicky fungovala, takže sa na to vrhám odznova :) Tentokrát s pomocou aplikácie Headspace (už 11 dní yayy :) )




Ako vždy, píšem iba o mojich vlastných skúsenostiach :) . Ak sa ti zdá, že som v niečom úplne mimo feel free to call me out on my own bullshit. MAKE ME AWARE. A ak máš svoj ranný rituál, kľudne ho zdieľaj so mňou a ostatnými dole v komentároch :)

Tak zasa nabudúce,

-Z.

Komentáre

  1. Děkuji za další článek. Také rána miluji ze všeho nejvíce, vstávám tak každý den samovolně kolem 4... (což nikdo nechápe :D ) Prakticky všechny body mám stejné (až na tu meditaci - tu jsem zatím nikdy nezkoušela, ale chci). Při pití čaje a kávy si musím vždy otevřít okno, miluju ten kontrast teplot a jak čerství vzduch obklopuje pomalu celý pokoj po noci (nevím, jestli to tak má ještě někdo, ale jinak mi přijde, že po celé noci ložnice smrdí :D ). Navíc je pro mě i rituálem ranní hygiena - opláchnutí obličeje a nakrémování těla - přijde mi jako bych mu děkovala a konejšila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie je zač :)
      Áno, ranný vzduch je úžasný, a tiež to mám tak, že musím hneď ráno vetrať, hlavne tú malú izbu na intráku :D

      Odstrániť
  2. "podľa dostupných dôkazov výrobky z riasy rodu Chlorella nepôsobia liečivo ani preventívne voči žiadnym ochoreniam, ani neposilňuje imunitný systém. "
    https://invivomagazin.sk/mytus-superpotravin-nenalette-kvetnatym-slubom,-radsej-si-kupte-jablko-ci%C2%A0mrkvu_536.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. "Impact of daily Chlorella consumption on serum lipid and carotenoid profiles in mildly hypercholesterolemic adults: a double-blinded, randomized, placebo-controlled study" ;)
      https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-13-57

      Odstrániť
    2. ale samozrejme, treba robiť iba to, čomu človek úprimne verí, inak nič, akokoľvek vedecky podložené nebude fungovať :)

      Odstrániť
  3. Ahoj, no ja som uplny opak ranneho cloveka, ale dal som si vyzvu, vstavat kazdy den o 8 a ist spat o 12 a usetrit sa presne ranneho posuvanie budika a spekulovania. To sa mi fakt este nedari a casto sa ukecam,ze pre mna tie rana proste nie su, vcera bol tazky trening tak si treba pospat ked mam moznost atd:) Potom postel presne pre dovody ktore pises a pre mna to neskutocne funguje. Hygiena, poriadne si umyt zuby a tvar, nie len poskrabkat bezducho. Potom 5 klikov a 20min dychanie na 6s nadych, 6s zadrzat, 6vydych a 4 ls zadrzat. 15 opakovani, mi poradila psychiatricka 3x denne:) zvysok casu meditacia. Potom dennik presne ako ty, tam si odfajkam, ze som si splnil rutinu a zacinam den produktivne. Napisem si 3 veci, ktore by spravili den skvelymi a napisem 3 "affirmations", vecer zas napisem, co spravilo den skvelym, ale davam sj pozor aby to bolo nieco co viem oplyvnit a davalo mi pocit, ze mam stastie vo svojich rukach. A jasne, top vyzva je zapnut mobil az po tom, ale to raz ide a nie, takze to chcem zamakat. dik, za clanok. Mato H

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To dýchacie cvičenie sa mi veľmi pozdáva, niekedy to vyskúšam :) Na meditáciu používaš aj nejakú appku? A tvoj denník zneje presne ako 5 minute journal, máš ten, či? :)

      Odstrániť
    2. no je to vlastne 5-minute journal, ale píšem si to len tak do zošita. No, to by som sa potešil, keby mi nejakú odporučíš. Zatiaľ je to len také uvedomelé rozmýšľanie.

      Odstrániť
  4. MOTIVACIA - kazdy ju potrebuje k akejkolvek cinnosti. A DISCIPLINA - robit to i napriek ostatnym okolnostiam. LASKA - k sebe samemu i ku vsetkym zivym bytostiam. Pekne napisany clanok - toto vsetko mi z toho vyslo.
    Kolko ludi tolko nazorov na kazdu jednu vec, vsetko funguje ako kompelx mnohych udalosti, a - mozno treba si precitat aj odborne vedecke clanky - obcas - uz to, ze sa zelene potraviny dostali do VEDECKYCH studii znamena, ze urcite nie su balastom, ale sucastou uzasnej prirody, ktora sa nam snazi pomoct, uz ked my jej zdaleka tolko nepomahame - https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-13-57
    Na zdravie!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za krásny komentár, presne s tými myšlienkami som to písala :) Na zdravie aj tebe ;)

      Odstrániť
  5. Ranné rituály sú nesmierne dôležité a je krásne, koľko ľudí si ich dokáže skutočne vytvoriť a dodržať. Môj síce nie je taký akčný, ale káva v posteli pod paplónom, ktorý ma ešte na tých 5 minút chráni pred zvyškom sveta ( a hlavne zimou ), to je jednoducho moje! :))) Nech sa ti darí Zuzka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je krásny rituál :)) aj tebe nech sa darí!

      Odstrániť
  6. Tvoj clanok ma rozosmial ale v dobrom slova zmysle pretoze som sa v nom nasla...super pises :-) inspirovalo ma to preco rano vstat a fungovat...

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ďakujem za tento článok! Ak sa mám priznať, včerajší deň bol pre mňa peklo, možno ešte niečo horšie. Ak môžem povedať, najhorší deň môjho života. Dnes som si spravila ráno pre seba, chcela som si užiť tú rannú tmu, ticho, zimu, vôňu kávy pred tým ako sa začne opäť denný kolotoč. Cítim sa lepšie, nemôžem povedať, že som z toho vonku, ale je to lepšie. Čo je niekedy najväčší úspech. A taktiež som prišla na to, že keď hneď po prebudení zapnem internet je to totálne v riti.... Ďakujem, že som si mohla prečítať, že v tom nie som sama, že nie som čudný jedinec, ktorý si dá budík na 5.00 hodinu, len preto aby si spravil čas pre seba.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vôbec nie si čudná, čas čisto iba pre seba je dôležitý :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky