RECENZIA knihy: Bežec a lyžica - Ako sa má stravovať bežec?


Správna výživa je pre nás bežcov alfa a omega. Ovplyvňuje náš športový výkon ale aj každodenné žitie a bytie viac ako si uvedomujeme. Preto hneď ako som na internete zahliadla prvé zmienky o tejto knihe, vedela som, že si ju jednoducho musím prečítať.



Napísal ju Igor Bukovský, ktorého viaceré knihy sa mi už dostali pod ruku, niektoré z nich viac a niektoré menej fajn. Každopádne tento pán je na Slovensku uznávaný ako „odborník na výživu“, takže vie (dúfajme), o čom píše.
A Ivana Mesárošová – pre mňa meno neznáme, ale vravím si, že ok, aspoň tam bude aj nejaký ženský pohľad na vec. (Nebol. Nevadí. Možno nabudúce.)
Knihu som kúpila v kníhkupectve Martinus a okamžite som sa na ňu vrhla. (Padla za tri dni.)
Čo všetko v nej nájdeš?



Po úvodných privítacích slovách od oboch autorov v knihe nasleduje krátka kapitola o výhodách behu a o jeho pozitívnom vplyve na organizmus. (Beh je super. Všetci vieme. Poďme ďalej.)
Potom sa už autori venujú čisto iba strave. Začínajú tak všeobecne – dozvieš sa o jednotlivých zložkách stravy a ich význame – o bielkovinách, sacharidoch, tukoch, glykemickom indexe, esenciálnych aminokyselinách, o mikroživinách, ale aj o tepovej frekvencii a ideálnej hmotnosti bežca.

Nasleduje moja asi najobľúbenejšia kapitola z celej knihy – mýty vo výžive bežcov. Veď vieš, všetky tie keto-nízkosacharidové bludy, ktoré sú momentálne veľmi populárne, takisto ako aj prepchávanie sa bielkovinami, vyhýbanie sa pečivu a podobne. Pár stránok je venovaných aj raw strave, vegánstvu a vegetariánstvu. Všetko skvelo, prehľadne opísané a vysvetlené – odborne, ale zároveň polopatisticky, čiže všetkému porozumieš aj keď nemáš v malíčku základy biochémie.



Ďalšie kapitoly v knihe sú venované odpovediam na otázky „Čo piť a jesť pred, počas a po behaní?“ . Zistíš nielen „ČO“ ale aj „PREČO“. A okrem odpovedí na ne, tam nájdeš aj najčastejšie chyby, ktoré bežci robia  a zároveň tipy ako to napraviť.
V rámci knihy je ešte kapitola venovaná prechladnutiam, oslabenej imunite a ako ju „nakopnúť“. Jedna samostatná kapitola (tá sa mi taktiež veľmi páčila, aj keď nie so všetkým súhlasím) sa zaoberá čisto doplnkami výživy a špeciálnymi potravinovými výrobkami a vysvetľuje prečo kopu z nich vlastne absolútne nepotrebuješ J  A prečo je cvikla taká super J)))
Plus na konci knihy je zopár skvelých receptov na hlavné jedlá, dezerty, snacky počas tréningu a na športové nápoje. Recepty sú zdravé a dajú sa rýchlo pripraviť, čo je vždy pozitívum.  A veľa z nich je vegánskych ;)



Moje osobné zhodnotenie:  Kniha je veľmi fajn a rozhodne sa ju oplatí si kúpiť. Poskytuje pekný prehľadný sumár základných poznatkov o výžive, ktoré by mal ovládať každý, nielen bežci. Jednotlivé témy sú opísané a vysvetlené odborne, ale zároveň jednoducho, čiže sa nemusíš báť, že nebudeš vedieť „ o čom tam sakra píšu“. 
Na koľko ťa kniha obohatí? To už záleží na tvojom stupni vedomostí v oblasti stravovania.  
Ak už máš niečo naštudované a odskúšané v praxi, nečakaj, že v nej nájdeš niečo svetoborné. Ale ak patríš medzi ľudí, ktorý sa už nejaký čas hýbu a pomaly zisťujú, že to zdravé stravovanie má asi niečo do seba – kúp si ju. Ak nevieš čo jesť, čo piť pred tréningom, čo po ňom a celkovo máš mišung v správnej výžive – kúp si ju. Ak si zástanca paleo stravy, bojíš sa sacharidov a čuduješ sa, prečo stagnuješ – kúp si ju. Ak patríš medzi tých bežcov, čo si po víkendovom dedinskom behu dajú zo dve misky gulášu s pivkom a následne nadávaš, že zle regeneruješ – kúp si ju. Ak nemáš peniaze, pretože všetky minieš na proteínové tyčinky a proteínové prášky, lebo sa bojíš, že bez toho nemôžeš športovať – kúp si ju.
Ale pokiaľ čakáš, že ti tam bude naservírovaný nejaký „zázračný návod“, ktorý z teba spraví profi bežca – musím ťa sklamať. Áno, dostaneš síce potrebné informácie a potrebné záchytné oporné body čo asi robiť a varovania čomu sa vyhnúť, ale to odskúšanie na sebe samom a vychytanie potrebných detailov -  to si už bude musieť metódou pokus-omyl každý doladiť sám.


Prajem príjemné čítanie, behanie a jedenie.
:)


Tak zasa nabudúce,


-Z.

Komentáre

  1. Díky za doporučení, Zuzi! Knížka vypadá fakt dobře a zvážim její koupení. Já takhle kdysi k výživě četla "jídlo na prvním místě" a musím říct, že některý myšlenky mě fakt hodně zaujaly, bylo to taky napsaný docela "reader-friendly", ale na mě je paleo až moc striktní (tady ale šlo o to, že to máš zkusit na měsíc a poté postupně zpět zařazovat potraviny, abys věděla, jak na to tvé samotné tělo reaguje - tohle se mi líbilo).
    A jinak - cvikla je ještě horší než baklažán, musela jsem si zas najít co to je.. :D
    The Linheart

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super recenze. Na tvé doporučení jsem si již koupila Běhej rychle, jez pomalu a ta je vážně úžasná. Tato mě neláká, jak jsi sama napsala, je spíše pro začátečníky.
    Dále jsem na tvou radu dala šanci řepěm repektive řepným sušeným chipsům, protože čerstvá mi nikdy nechutnala a jsem teď na nich závislá, moc děkuji :D
    Jediné s čím stále bojuji jsou mléčné produkty (mimo přímo mléka), jestli mému tělu vyhovují nebo ne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky